8th Symphony

En fortsättning...
It is currently Thu Sep 09, 2010 6:38 pm

All times are UTC

Post new topic Reply to topic  [ 205 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Author Message
 Post subject: Re: Texter av forumiter pt. IV
PostPosted: Sat Jan 30, 2010 3:51 pm 
Gamer

Jag vet inte men fan jag hatar de tre första meningarna. Dom förstör lite. Sätter nån sorts högtravande ton direkt, Och är dom absolut klyschigaste. Skrev den i lite av ett rus på kort tid.

Vad är det för fel på ämnesvalet? Har väl gjorts åtskilliga gånger tidigare (ofta med gott resultat), skulle nästan kunna kalla det klassiskt.

Tack för åsikten.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 30, 2010 4:38 pm 
(Antichrist Television Mod)

Destroyer wrote:
Vad är det för fel på ämnesvalet? Har väl gjorts åtskilliga gånger tidigare (ofta med gott resultat), skulle nästan kunna kalla det klassiskt.

Ja det har det väl, känns kanske uttjatat, eller iaf inte så intressant för mig längre. Man blir så sjukt matad med kärleksrelationer som tar slut/inleds och känslor kring det var man än vänder blicken i vår kultur.

[00:35:30] <birdlaw> mm det går ett tag sen kan man inte andas och det blir spott överallt

Profile  

PostPosted: Sat Jan 30, 2010 10:44 pm 
Galen Kyckling

Booty Freak Chill Funk wrote:
har han myspace?

http://www.myspace.com/phumaz

Där är en länk till gruppen han är med i... tror det är han som rappar först o sen lite igen typ 2/3 in i låten. Just den där låten de har uppe nu är helt okej tycker jag, välproducerat.

finne wrote:
Thorsell wrote:
(och ja de brukar vara myndiga).
Bra. Du bör försäkra oss om detta i alla dina inlägg framöver.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 31, 2010 8:00 pm 
Galen Kyckling

I sit here by the riverside
I watch the years go by
things will change when worlds collide
and yet I do not dare to try

I could tear me soul apart
tear, rip and shred
I’d feed the pigeons with me heart
and sew the scar with poisoned thread

I can not hit the needle’s eye
or blow your mind away
but if I ask you to come fly,
I hope that you will stay

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2010 1:31 am 
Har för mycket fritid

Jag sitter inuti mig själv

När vi fläckar varandra bränner snökylan
onyxmålade kanter
till såren
jag skurit över våra kroppar.
Som två marionettdockor, intrasslade
i varandras hjärtan,
skär jag loss mig själv för att du
skall andas.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2010 4:55 pm 
Galen Kyckling

Känner mig lite tveksam till inledningen men sista fyra raderna var riktigt snygga!

Profile  

PostPosted: Mon Feb 08, 2010 11:09 pm 
Har för mycket fritid

Dragon wrote:
Känner mig lite tveksam till inledningen men sista fyra raderna var riktigt snygga!

Håller med. Sitter och arbetar lite smått på en förändring. Det fanns en inledande strof till dikten som gjorde det tydligare, men den var för svag för att få vara med, vilket i sin tur skadade den andra strofen som helhet. Poängen med inledningen skall egentligen vara att tårar som diktjaget fäller fräter sår över den tilltalades kropp, men det är ju omöjligt att tolka den så som det ser ut nu.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2010 10:41 pm 

Ni som skriver dikter här, läser ni någon poesi av "kända" poeter?

[00:35:30] <birdlaw> mm det går ett tag sen kan man inte andas och det blir spott överallt

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2010 11:06 pm 
Har för mycket fritid

Pekkaman wrote:

Jadå. Skulle kunna namedroppa, men jag skulle förmodligen fylla den här sidan med bara svenskar, så jag avstår.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2010 1:28 am 

Zacrifyer wrote:
Pekkaman wrote:

Jadå. Skulle kunna namedroppa, men jag skulle förmodligen fylla den här sidan med bara svenskar, så jag avstår.

Namedroppa gärna lite.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2010 1:37 am 
Har för mycket fritid

Pekkaman wrote:
Zacrifyer wrote:
Pekkaman wrote:

Namedroppa gärna lite.

Bruno K Öijer, Gustaf Fröding, Per Lagerkvist, Stig Dagerman, Nils Ferlin, Bo Bergman, Harry Martinsson, Edith Södergran, Karin Boye, Elmer Diktonius, Erik Stagnelius, Katarina Frostenson, Johannes Edfelt, Viktor Rydberg, Kristina Lugn, sen tar det slut i huvudet, men det är betydligt fler.

Edit: Hurså förresten? Är du bara intresserad av vår litterära bildning? ^^

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2010 3:09 am 

Zacrifyer wrote:
Pekkaman wrote:
Zacrifyer wrote:
Pekkaman wrote:

Namedroppa gärna lite.

Bruno K Öijer, Gustaf Fröding, Per Lagerkvist, Stig Dagerman, Nils Ferlin, Bo Bergman, Harry Martinsson, Edith Södergran, Karin Boye, Elmer Diktonius, Erik Stagnelius, Katarina Frostenson, Johannes Edfelt, Viktor Rydberg, Kristina Lugn, sen tar det slut i huvudet, men det är betydligt fler.

Edit: Hurså förresten? Är du bara intresserad av vår litterära bildning? ^^

Först var jag lite intresserad av "litterär bildning", känns som att många som skriver dikter inte läser någon poesi alls och jag undrar hur man tänker då. Men sen när det visar sig att du läser så blir man ju intresserad av vad!

Jag läser jättelite poesi, tråkigt nog, har dock börjat kolla lite grejer på sistonde (karin boye <3), det är rätt tacksamt att läsa egentligen, går jättefort.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2010 11:28 am 
Galen Kyckling

Jag läser i princip ingenting. Brukar tycka om att läsa de små styckena som står i dödsannonserna i GP men det är samma som dyker upp om igen bara.
Egentligen har jag inget direkt intresse av poesi mer än att jag använder det som ett redskap för att få ut tankar som jag inte klarar av att dela med mig av på annat sätt.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2010 1:55 pm 
Deutschneylander

Pekkaman wrote:
Först var jag lite intresserad av "litterär bildning", känns som att många som skriver dikter inte läser någon poesi alls och jag undrar hur man tänker då.

Nu blir jag lite intresserad av hur du tänker kring det här. Vad spelar det för roll?

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2010 2:11 pm 
Har för mycket fritid

Pekkaman wrote:
Först var jag lite intresserad av "litterär bildning", känns som att många som skriver dikter inte läser någon poesi alls och jag undrar hur man tänker då. Men sen när det visar sig att du läser så blir man ju intresserad av vad!

Jag läser jättelite poesi, tråkigt nog, har dock börjat kolla lite grejer på sistonde (karin boye <3), det är rätt tacksamt att läsa egentligen, går jättefort.

Jag hade aldrig skrivit poesi om jag inte fått inspiration av att läsa andra. Det märker man tydligt på det jag skriver, det går ofta i linje med författare jag läser för tillfället. Vilket kanske i sin tur beror på att jag inte hittat min egen stil än. Å andra sidan läser jag väldigt mycket i största allmänhet, har alltid gjort det. Och för att förtydliga innebär "läser väldigt mycket" inte bara att jag läst Wheel of Time och Harry Potter-serien (även om jag uppskattat båda - pretentioner har jag inga)!

Det är många som läser väldigt lite poesi. Tyvärr. Jag själv började med poesin först efter att ha introducerats av min svensklärarinna för några år sedan. Man lever på något vis i illusionen att poesi är någonting svåråtkomligt och obegripligt, trots att så inte alls är fallet. Rekommenderar för övrigt Baudelaire, Eliot, Goethe och Blake om du börjat läsa poesi. Bland svenskarna skulle jag nog säga att Bo Bergman är en favorit.

http://www.bartleby.com/198/1.html
http://fleursdumal.org/poem/174
http://www.bbc.co.uk/poetryseason/poems/london.shtml
http://hem.bredband.net/anette/dikter/d ... ml#bergman

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2010 5:46 pm 

Pekkaman wrote:
Först var jag lite intresserad av "litterär bildning", känns som att många som skriver dikter inte läser någon poesi alls och jag undrar hur man tänker då.

Nu blir jag lite intresserad av hur du tänker kring det här. Vad spelar det för roll?

Känns lite som att göra musik utan att lyssna på musik. Du tycker inte det är underligt alls?

zak: spännande

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2010 6:17 pm 
Deutschneylander

Pekkaman wrote:
Pekkaman wrote:

Känns lite som att göra musik utan att lyssna på musik. Du tycker inte det är underligt alls?

Nej. Du kan alltid hämta intryck från andra texter eller medium om du vill skriva dikter. Jag tycker att musikjämförelsen är väldigt långsökt eftersom du konstant sätter ord på dina tankar, alla sätter dock inte toner till sina tankar hela tiden. Sen är det väl klart att man kan utveckla sitt skrivande massor om man läser andra dikter osv, men det är ju ganska ointressant om en person har läst andra dikter eller inte om man tycker att dikterna är bra (annat än för att få reda på andra dikter som kan vara bra att läsa).

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2010 8:55 pm 

Pekkaman wrote:
Pekkaman wrote:

Nej. Du kan alltid hämta intryck från andra texter eller medium om du vill skriva dikter. Jag tycker att musikjämförelsen är väldigt långsökt eftersom du konstant sätter ord på dina tankar, alla sätter dock inte toner till sina tankar hela tiden. Sen är det väl klart att man kan utveckla sitt skrivande massor om man läser andra dikter osv, men det är ju ganska ointressant om en person har läst andra dikter eller inte om man tycker att dikterna är bra (annat än för att få reda på andra dikter som kan vara bra att läsa).

Jag tycker att du reducerar poesi lite väl mycket när du bara kallar det för att "sätta ord på sina tankar". Poesi involverar ju mycket mer än så, jag tycker det är väldigt nära sammankopplat med musik egentligen, tycker inte jämförelsen är så långsökt. Självklart kan man hämta intryck från andra texter eller medium med det kan man ju i hög grad med musik också.

För mig känns det naturligt att man vill utveckla sitt skrivande och att det ska leda till att man blir intresserad av att läsa annan poesi - se vad andra har gjort i det mediumet man själv valt att uttrycka sig i.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2010 10:09 pm 
Deutschneylander

Pekkaman wrote:
Jag tycker att du reducerar poesi lite väl mycket när du bara kallar det för att "sätta ord på sina tankar". Poesi involverar ju mycket mer än så, jag tycker det är väldigt nära sammankopplat med musik egentligen, tycker inte jämförelsen är så långsökt. Självklart kan man hämta intryck från andra texter eller medium med det kan man ju i hög grad med musik också.

För mig känns det naturligt att man vill utveckla sitt skrivande och att det ska leda till att man blir intresserad av att läsa annan poesi - se vad andra har gjort i det mediumet man själv valt att uttrycka sig i.

Självklart är det mer än att sätta ord på sina tankar, vad jag menade är att vi är ändå vana vid att uttrycka oss genom ord. Alla är inte vana att uttrycka sig genom musik dock, och det är där jag tycker att liknelsen blir alldeles för långsökt. Egentligen tycker jag inte att poesi handlar om att kunna skapa och överföra känslor, snarare än att beskriva sina egna (något jag tagit upp tidigare i den här tråden). Sen ser jag inte hur en bok påverkar din musikaliska förmåga i närheten av samma utsträckning som den påverkar din språkliga förmåga.

Jo. För mig känns det naturligt också. Men jag ser det inte som något självklart för alla andra. Framförallt inte om man främst skriver för sin egen skull.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 23, 2010 12:57 am 

Men det enda jag skrev var ju att jag "undrar hur man tänker då". Dragon svarade. Case closed.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 23, 2010 10:42 pm 
Deutschneylander

Ja, jag tyckte att det lät drygt först bara.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 01, 2010 10:14 pm 
Har för mycket fritid

Att skrika över avgrunder

Det var när jag skrek till dig
"tu es trés ravissante, chérie"
som allting rasade samman.
Och askan som föll
flöt genom mina utsträckta fingrar

Vad hade väl världen att erbjuda,
som vore vi vackra? Men jag var väl ung.
Det var bara ett skamlöst försök av mig
att få dina ögon att glittra
igen och igen och igen...
precis sådär som jag såg att de gjorde ibland
på insidan, när ingen tittade.

Men som de så försynt påpekade för oss båda
- och jag lyssnade väl, men mest du -
Ce n'est pas souhaitable;
et encore moins modéré.

Och sen lämnade de mig sittandes
under ett träd, skrattandes,
precis som förut.
Och till slut lämnade du mig
du också, skrattandes,
och återigen var allting
precis som förut.

Men jag såg dig igen häromdagen
du gick hand i hand med en man,
vars anletsdrag jag ej kunde urskilja.
Han kunde få dig att skratta han också,
som jag en gång kunde,
det visste jag,
och för en sekund var jag lycklig för dig.

Det varade tills jag såg dina ögon.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 6:59 pm 
Galen Kyckling

Lite OT, men det finns ingen allmän poesitråd och jag kände inte för att skapa den.

Någon som kan tipsa om härliga texter? Jag söker främst efter något fullständigt meningslöst, typ konkret poesi. Jag läste lite Öyvind Fahlström och blev väldigt intresserad, men de texter jag har hittat är väldigt kantiga och spretiga, jag skulle vilja ha något som är nästan uteslutande estetiskt och "fint", om ni fattar.

Till saken hör att texten skall tonsättas och sjungas i en kyrka. Jag skulle gärna ta något helt out, men vi har blivit ombedda att ta något "passande". :P Jag känner för tillfället att det här med djupa sanningar och känslor och sinnestillstånd börjar bli lite uttjatat för min del (inget politiskt uttalande), och vill bara ha några ord att sätta toner till helt enkelt.

PS. Jag skrattade.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 8:53 pm 
Har för mycket fritid

Lord Bamse wrote:
Lite OT, men det finns ingen allmän poesitråd och jag kände inte för att skapa den.

Någon som kan tipsa om härliga texter? Jag söker främst efter något fullständigt meningslöst, typ konkret poesi. Jag läste lite Öyvind Fahlström och blev väldigt intresserad, men de texter jag har hittat är väldigt kantiga och spretiga, jag skulle vilja ha något som är nästan uteslutande estetiskt och "fint", om ni fattar.

Du skulle ju kunna titta på dadaismen som helhet, men jag vet inte.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 1:56 am 
Galen Kyckling

Jag fick nån luddig idé för en novell ett tag sen. Jag vet inte vad storyn kommer att vara exakt, men jag har en idé vad den ska handla om och så. Jag skrev första delen till den idag, fast sen får jag fundera lite på hur fan det ska fortsätta.

”Please don’t die, please don’t die, please don’t die...”
She closed her fist in her right jacket pocket and clutched the one thing that kept her from a nervous breakdown, the thin veil between sanity and insanity. She clamped it tightly as if it was the thing that her very life depended upon, and without it she’d drop dead right there. Her eyes were shut hard and she tried to focus on the small device in her hand, tried to breath life into it. Deep down she knew that it wouldn’t make the least bit of difference, but putting her mantra on repeat and trying to keep the device alive by thought power alone, almost made her feel as if she was mastering the situation. But she knew it wouldn’t last forever.
She knew that on the device in her pocket, the battery indicator was probably bright red and down to its last hair-thin shred of life. The music was still loud, louder than most people could stand, but she knew it would be over soon.
“Still eight more stations left to get home,” she thought. The battery would never last eight stations.
The song was about to reach its crescendo.
I cry, when angels deserve to die...
Then the battery of her MP3 player died, and the temporary numbness in her ears following the hour-long stint of listening to deafening music quickly abated, and she could hear the old lady sitting next to her. The words she heard weren’t a surprise. She had heard them before, or variations of them.
...kids of today no respect for anyone around them only think about themselves no care for anyone else than themselves if I was in charge I’d have all forms of music banned on trains...
Sarah opened her eyes and briefly glanced over at the lady. She was sitting with her head tilted slightly back, her lips pursed and her brows knitted. Her face displayed an utter contempt for anyone younger than 25.
Outside the train window, the rain started to fall lightly. The drops hitting the windows trailed down slowly and Sarah focused on them as hard as she could. She followed a drop on its journey from the middle of the window down to the bottom, and then she started over with a new one. She tried thinking about other things; rusty cars, butterflies, that she needed to remember to buy cat food and that her oven just broke and she would have to settle with microwaved food for a while. Nothing worked. The old lady’s words pierced her own thoughts and made it impossible to focus on anything else.
...I was never like that when I was young I always had respect for the elderly haven’t I deserved some respect I have done a lot for society but have I ever received any thanks no I haven’t and now that I’m old nobody cares about me...
It was impossible for Sarah to keep the lady’s thoughts out of her head. They swirled around there like a swarm of angry bees, stinging Sarah’s brain, refusing to leave, refusing to stop. Sarah clenched onto the MP3 player in her jacket pocket and a line from the song she had heard earlier flashed through her head.
Why have you forsaken me?
She tightened her grip around it so hard it hurt her hand. That worked in a way; the thoughts buzzing around in her head quieted down a bit and she focused as hard as she could on the pain. Five more stations to go.
The pain grew worse and worse, but Sarah didn’t relax her grip. As the pain grew worse, the lady’s thoughts in her head grew quieter and quieter. With two stations left, Sarah felt her hand getting wet. At first she thought it was sweat but then she noticed she only felt it on a small part of her hand, around the middle of her palm. She realized she had squeezed the MP3 player so hard she had started to bleed. She slowly let go of it, and the effect was like turning up the volume of a stereo to the max. While Sarah had been focusing on the pain in her hand, the lady had gotten herself worked up and her thoughts almost felt like someone yelling inside Sarah’s head.
...AND WHY IS THERE NOBODY TO HELP ME ACROSS THE STREET WHEN I WAS YOUNG I WOULD ALWAYS HELP THE ELDERLY ACROSS THE STREET BUT NOBODY HELPS ME KIDS OF TODAY ARE ONLY MINDING THEIR OWN BUSINESS WHY DOESN’T ANYONE CARE ABOUT ME...
It was as if someone had grasped Sarah’s head and shaken it violently, upsetting all the bees inside her brain to a ferocious panic, making them want to sting their way out of her head through her ears. The train arrived at a station and came to a halt. The doors opened. Sarah got up and once again clenched onto the the MP3 player in her pocket, feeling the sudden rush of pain shock the bees to silence. She turned to the old lady and yelled:
“You wanna know why nobody helps you, why no one cares about you? Because you’re an annoying, nagging, tedious and very, very old hag!
The moment the words had left her mouth she turned around and rushed out of the train, one station too early. She couldn’t stand it anymore. She didn’t have time to see the lady’s reaction, but she couldn’t imagine it being anything else than shock. “How could she have known... what I was thinking?”, that’s probably what the lady thought right now, as Sarah was walking up the escalator at the station, two steps at a time. She made a mental note:
“I have to buy extra batteries for the MP3 player.”

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 205 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

All times are UTC